Kenmerken 1. Motorblok:
- Type: Nieuw ontwikkelde 776cc vloeistofgekoelde parallel-twin motor.
- Krukas: 270-graden krukas, wat zorgt voor een pulserend geluid en gevoel dat vergelijkbaar is met een V-twin.
- Vermogen: Ongeveer 83 pk (61.9 kW) bij 8.500 tpm.
- Koppel: Ongeveer 78 Nm bij 6.800 tpm.
- Balansassen: Voorzien van Suzuki's gepatenteerde "Cross Balancer" systeem, dat trillingen effectief tegengaat voor een soepele loop.
- Transmissie: 6-versnellingsbak.
2. Rijwielgedeelte & Ophanging:
- Frame: Robuust stalen buizenframe, ontworpen voor een goede balans tussen stijfheid en flexibiliteit.
- Voorvering: Showa SFF-BP (Separate Function Fork - Big Piston) upside-down voorvork. Dit is een upgrade ten opzichte van de KYB-vork op de GSX-8S en biedt betere dempingseigenschappen voor sportiever rijden.
- Achtervering: Showa monoshock, instelbaar op veervoorspanning.
- Remmen: Dubbele schijfremmen voor met radiaal gemonteerde Nissin remklauwen, enkele schijfrem achter. Voorzien van ABS.
- Wielen: Lichtgewicht gegoten aluminium wielen.
- Gewicht: Rijklaar gewicht van ongeveer 205 kg.
3. Design & Ergonomie:
- Kuipwerk: Volledig kuipwerk met een sportieve, aerodynamische vormgeving, geïnspireerd op Suzuki's racetraditie.
- Verlichting: Kenmerkende gestapelde LED-koplampen en LED-achterlicht.
- Rijpositie: Sportief, maar niet extreem. De clip-on sturen zijn iets hoger geplaatst dan op een pure supersport, wat zorgt voor een comfortabelere houding voor straatgebruik en langere ritten.
- Display: Full-colour 5-inch TFT-display met alle relevante informatie.
4. Elektronica (Suzuki Intelligent Ride System - S.I.R.S.):
- Suzuki Drive Mode Selector (SDMS): Drie rijmodi (A, B, C) die de gasrespons en vermogensafgifte aanpassen.
- Suzuki Traction Control System (STCS): Meerdere niveaus van tractiecontrole, plus de mogelijkheid om het uit te schakelen.
- Bi-directionele Quickshifter: Standaard aanwezig, voor soepel op- en terugschakelen zonder de koppeling te gebruiken.
- Low RPM Assist: Voorkomt afslaan bij lage toerentallen.
- Suzuki Easy Start System: Start de motor met een korte druk op de startknop.
- ABS: Anti-blokkeersysteem.
5. Rijervaring & Doelgroep:
- De GSX-8R is ontworpen om een sportieve rijervaring te bieden met een toegankelijk karakter. Het is geen compromisloze supersport, maar eerder een sportieve straatmotor die ook uitblinkt op bochtige wegen en geschikt is voor af en toe een circuitdag.
- Het is een concurrent voor motoren zoals de Yamaha R7, Aprilia RS 660 en Honda CBR650R.
- De motor is gericht op rijders die op zoek zijn naar een dynamische, leuke en technologisch geavanceerde sportmotor die zowel op de openbare weg als voor sportief gebruik veel te bieden heeft.